REX magazine

REX magazine is het alumni magazine van Willem de Kooning Academie. Twee keer per jaar wordt deze uitgebracht. Voor elke editie worden vier grafische studenten gekozen om deze vorm te geven aan de hand van een thema. Het thema van deze editie was 'YOU are the information' en gaat over informatie en de verschillende manieren van het verkrijgen en overbrengen. De ondertitel is
'hunt, collect, use, share'.

Vroeger was informatie verkrijgen en delen beperkt, men maakte veelal gebruik van papier, radio en mond-op-mond reclame. Door de komst van de computer en het internet heeft informatie een nieuwe dimensie gekregen. Met zoek-machines is het veel makkelijker zoeken (hunt). Met kopiëren en plakken veel makkelijker te verzamelen (collect). Informatie
is voor iedereen openbaar te verkrijgen (use). Met de komst van Social Media is alles heel makkelijk weer te delen (share).

Daarnaast is de informatie vorm
ook veranderd, er is een nieuwe universele taal ontstaan. Codetaal. Onleesbaar voor mensen, maar niet voor computers. Al deze elementen zitten subtiel in het magazine verwerkt. Zo hebben sommige pagina's Layar, dit is een app voor je telefoon. Pagina's met het Layar symbol kun je scannen
en daarmee de extra laag van die pagina zien (video of website). Andere voorbeelden van codes zijn de kleuren van de balken, dit is de gemiddelde kleur van die pagina.
Of het symbool rechts boven, deze geeft aan welke van de 4 ondertitels deze pagina het meest bevat.

De omslag bevat ook een extra laag, het woord REX is subtiel zichtbaar in een oude computer code kaart, daarnaast is hij voelbaar als een brailleschrift.